Endomondo

Rysy ze Štrbského Plesa

rysy

Po stosunkowo długiej przerwie od chodzenia po górach (ostatni raz byłem w lipcu) udało mi się wybrać ze znajomymi w Tatry Słowackie. Do samego końca nie byłem zdecydowany gdzie się udam, toteż wziąłem ze sobą zarówno buty górskie jak i biegowe.

Na miejscu byliśmy późno, bo po 10. Wtedy też, mając w pamięci niedawny wyczyn Marcina Świerca, zdecydowałem, że uderzę na Rysy! Trasa nie była zbyt długa, toteż zdecydowałem się na wariant biegowy. Ubrałem leginsy, spodenki, termoaktyw i koszulkę, a plecaku dodatkowo wylądowały bluza i lekka kurtka. Prowiant stanowiły 3 bułki z nutellą (dieta zainspirowana Kilianem :D), 2 batony i 1,5l izotoniku.

O 10:50 start. Na początku biegnę, co po chwili kończy się postojem – w termoaktywie jest zdecydowanie za gorąco. 2 km później zaczyna się wypłaszczenie i mogę trochę odpocząć. Po 30 minutach marszobiegu trafiam na stertę drewna w okolicy Popradského Plesa. Obok widnieje tabliczka, z której niewiele rozumiem, ale domyślam się o co chodzi – słyszałem już kiedyś, że turyści mogą wnosić zapasy do Chaty pod Rysami w zamian za kubek ciepłej herbaty. Bez zastanowienia porywam 2 duże klocki i kontynuuję wycieczkę z dodatkowym obciążeniem.

Droga do góry ze względu na porę dnia mija mi samotnie, dopiero od łańcuchów zaczynam spotykać więcej turystów. Tutaj też zaczynają się problemy, o których wcześniej nie pomyślałem – jak trzymać się łańcuchów, skoro obie ręce mam zajęte? :)

Po 2h w końcu docieram do pierwszego celu na trasie – Chaty pod Rysami.

W środku zamieniam drewno na kubek bardzo dobrej herbaty. Jak się potem okazało, wszystko za sprawą rumu, którym obsługa rozgrzewa strudzonych turystów :)

Wypożyczalnia rowerów w Chacie pod Rysami – ktoś chętny?

Chwila przerwy na drugie śniadanie i lecę dalej. Przy podejściu na Rysy nie jest już tak ciepło – zaczyna wiać zimny wiatr, dookoła pojawia się mgła i jestem zmuszony ubrać kurtkę. W drodze na szczyt spotykam masę turystów, momentami tworzą się kolejki. W końcu, o 13:40, udaje mi się zdobyć szczyt.

Rysy 2499 m n. p. m. – podczas wycieczki testowałem wysokościomierz w nowym zegarku Suunto Ambit2 – jak widać działa nienajgorzej :)

Na górze robię kilka zdjęć, którymi ze względu na świetny zasięg (5 kresek, nawet w Krakowie często takiego nie mam!) od razu dzielę się ze znajomymi.

Widok na polską stronę

Szczyt słowacki

Zejście do Chaty zajmuje kilkanaście minut. Na miejscu, widząc gotowe pakunki, decyduję się, że również wezmę coś z powrotem na dół. W nagrodę otrzymuję kolejną herbatę i „Ďakovný list za pomoc pri rekonštrukcii Chaty pod Rysmi”.

Do wyboru mam jakiś worek, butlę po gazie albo beczkę po piwie. Wybór jest oczywisty :D

Idąc w dół muszę być o wiele bardziej ostrożny niż w drugą stronę, ponieważ 50l beczka łatwo mnie przeważa. Najwięcej problemów sprawiają oczywiście łańcuchy. Po drodze sympatyczni turyści rozstępują się, żeby zrobić mi przejście i z uśmiechem wołają „pivo ide”.

Jesień w Tatrach, okolice Popradského Plesa

Przed 16 dochodzę do Popradského Plesa, gdzie zostawiam pakunek i czekam na znajomych. Gdy wracają, ruszamy dalej w stronę Štrbského Plesa.

W pewnym momencie, gdy schodzimy na dół, wyprzedza nas 2 biegaczy. Postanawiam ich dogonić i przebiec się z nimi. Informuję o tym grupę i ruszam w dół za nimi. Po chwili doganiam ich, gdy robią sobie przerwę. Zamieniamy kilka słów, mówią, że widzieli mnie na górze jak schodziłem z beczką po piwie :) Po chwili kontynuujemy bieg wspólnie, już do samego dołu. Tam przybijamy piątki, wymieniamy się kontaktami i robimy wspólne zdjęcie.

IMAG5896

Z Vladimirem i Mattem

Gdy wracają znajomi robię jeszcze jedno kółko wokół jeziora, rozciągam się i na tym kończy się moja wyprawa w Tatry. Wyzwanie na następny raz – wytachać pełną beczkę pod górę!